Student III roku Mechaniki i Budowy Maszyn na Wydziale Inżynierii
Mechanicznej i Robotyki – Michał Perek zaprojektował dwuosobowy samochód
sportowy o nazwie PD-ONE i zajął pierwsze miejsce w Studenckim Konkursie Projektowym SolidWorks, który jest największym i najbardziej prestiżowym konkursem dla młodych inżynierów w Polsce.
Zadanie konkursowe polegało na stworzeniu innowacyjnego, kreatywnego i zaawansowanego technicznie projektu, przy czym temat konkursu
pozostawiał dużą dowolność interpretacji i pole do popisu dla wyobraźni –
jedynym warunkiem było wykorzystanie przy pracy oprogramowania CAD
Solidworks. Można było zatem przedstawić prace w różnych kategoriach: od designerskich przedmiotów codziennego użytku, przez narzędzia czy meble, po skomplikowane maszyny i pojazdy.
Stworzony przez Michała Perka projekt to dwuosobowy samochód sportowy
przeznaczony do startu zarówno w amatorskich, jak i w profesjonalnych
zawodach. Jego środowiskiem naturalnym jest tor wyścigowy, zatem całość
konstrukcji nastawiona jest na zapewnienie jak najlepszych osiągów przy
jak najmniejszej masie własnej. Sercem pojazdu jest czterocylindrowy
silnik spalinowy przenoszący moc na tylną oś poprzez sekwencyjną
skrzynię biegów w układzie transaxle (przekładnia umieszczona przy
tylnej osi). Szkielet pojazdu stanowi przestrzenna stalowa rama rurowa,
zaś każde z jego kół wspierane jest przez niezależny układ zawieszenia
wielowahaczowego, a całość skryta jest pod aerodynamicznym poszyciem
wykonanym z lekkich kompozytów.
Projekt zawiera model ramy, układu zawieszenia i układu przeniesienia
napędu pojazdu. Podzespoły te cechuje wysoki poziom uszczegółowienia –
uwzględnione zostały wszystkie, nawet najdrobniejsze elementy: łożyska,
śruby, podkładki, nakrętki i uszczelnienia. Modele te bardzo zbliżone są
do rzeczywistych elementów samochodu sportowego i odwzorowują ich
rzeczywiste funkcje w pojeździe. Na tej podstawie w programie Solidworks
można ocenić pracę zawieszenia każdego z kół, dobrać łożyska dla wałków
skrzyni biegów, policzyć przełożenie przekładni, której wszystkie koła
zębate w modelu są ruchome, czy też przeanalizować ergonomię ramy i zbadać pod kątem bezpieczeństwa jej zachowanie w czasie zderzenia.
Podobne modele opracowywane są w działach R&D (research &
design) koncernów produkujących pojazdy.